El director de l'EMMB explica com el centre ha aconseguit l’estima d’alumnes i famílies i fer-se present a la vida cultural de Banyoles

Com totes les escoles, l’EMMB acabarà el curs de manera diferent als altres anys. Què ha suposat per a vosaltres fer les classes de manera virtual? 

Ha sigut un repte fer la transformació de classes presencials a l’escola a fer-les en línia. La reacció del claustre de professors i de les famílies ha estat exemplar. Entre tota la comunitat educativa s’ha aconseguit donar continuïtat al curs i no perdre el contacte amb la pràctica totalitat de les famílies.

Com ha funcionat l’EMMB durant aquests mesos de confinament? Explica’ns com han estat les classes i la resposta dels alumnes.

Les classes individuals d’instrument s’estan fent de manera normal en horaris iguals o semblants a abans de la crisi sanitària. El fet de tenir el format de classe individual d’instrument ha facilitat molt el pas a poder fer-les des de casa. El 95% dels alumnes han continuat fent les classes i el fet d’haver d’estar a casa i tenir més temps per tocar ha contribuït a poder avançar en el temari. La resposta en aquest sentit ha estat excel·lent. També hem portat endavant les classes de llenguatge musical, proposant activitats, i poc a poc introduint nous continguts. La resposta de l’alumnat també ha estat molt bona. Podem dir que en aquests dos àmbits, la incidència del confinament ha estat poca. En canvi, en assignatures col·lectives instrumentals o corals s’ha pogut treballar poc. El fet de no poder assajar conjuntament dificulta molt poder fer classe i avançar. De totes maneres estem treballant el repertori de manera individual i proposem activitats com gravacions  que després editarem.

Encara desconeixem com serà el curs que ve. Com es presenta en el cas de l’EMMB?

La provisionalitat de les mesures i la ràpida evolució de tot plegat fa que ens haguem d’organitzar plantejant supòsits diferents. Hem d’estar preparats per una situació al setembre que ningú sap encara quina serà. Per tant, plantegem situacions diferents i un cop arribi el moment podrem saber com hem de fer les classes. Tenim molt clara l’aposta de tornar a fer classes presencials, respectant tota la normativa que ens arribi, i d’una altra banda estem preparant una estructura nova digital per poder donar resposta a nous confinaments. Aquesta nova plataforma digital també serà útil encara que fem classes presencials. Això vol dir que de qualsevol situació de crisi sempre es poden fer nous aprenentatges i avançar en direccions que no haguéssim vist sense ella.

Quins reptes diries que suposa aquesta situació per a l’aprenentatge de la música?

És cert que la classe online comporta certes limitacions en alguns aspectes de les assignatures. Però hem descobert altres punts molt positius. Poder intercanviar arxius d’àudio i vídeo amb els alumnes permanentment ha incrementat el contacte i ha facilitat el treball setmanal, per exemple. 

Ara l’EMMB obre el període de preinscripcions per al curs que ve. Quins són els vostres objectius en aquesta campanya?

Com deia abans, la nostra premissa principal és estar preparats per la situació que ens vingui donada. Volem ser el màxim de flexibles per poder donar la millor resposta i tenir opcions de canvi amb rapidesa. La relació durant aquestes setmanes amb les famílies ha estat molt propera. Hem estat a les cases de tothom, i elles a les dels professors. El vincle que s’ha establert ha sigut molt maco. Tenim el convenciment que les famílies i els alumnes volen continuar tenint la música a les seves vides, i que la situació actual ha d’afectar el menys possible.

Quins són els trets que situen l’EMMB com una de les escoles més reconegudes de les comarques gironines?

Bé, no sé si estem reconeguts o no. Sí que sabem que comptem amb l’aprovació i l’estima dels nostres alumnes i les famílies. Intentem ser presents a la vida cultural de Banyoles i fer participar els nostre alumnes a un gran nombre d’activitats fora de l’escola.  En l’aspecte pedagògic basem l’aprenentatge en tres àmbits que es relacionen i es donen suport entre ells: participar en formacions col·lectives -instrumentals i corals-, aprenentatge de llenguatge musical i harmonia, i finalment, classe d’instrument individual. Pensem que el màxim exponent és participar en grup de la música en qualsevol tipus de formació; en aquest sentit, les assignatures de llenguatge musical i instrument han de donar les bases i els coneixements suficients per poder arribar a l’assaig de les diferents agrupacions amb garanties d’èxit.

L’EMMB es caracteritza per oferir moltes possibilitats de fer concerts, trobades, intercanvis musicals, etc. als alumnes. Moltes d’aquestes activitats s’han hagut d’anul·lar per la crisi sanitària. Aquest serà un dels valors afegits de l’EMMB el curs que ve?

Efectivament, molts cops tenim la sensació que el que tenim entre mans s’assembla més a una productora i promotora de concerts que no pas a una escola de música. Organitzem concerts, sortides i altres activitats per tots els grups, orquestres, cors… de l’escola. Precisament, el gruix d’aquestes activitats estan ubicades al tercer trimestre acadèmic: és quan els objectius s’estan acomplint que es poden fer els concerts. Contemplem l’exhibició com una part de la formació. No té sentit tocar i aprendre música si només ho fas a casa o a l’aula. Sota aquesta idea intentarem fer tota l’activitat que hem organitzada sempre tenint en compte les normes que s’hagin d’aplicar a cada moment.

L’EMMB ofereix formació musical tant a petits com a adults. Quins són els altres avantatges d’estudiar música des de la infantesa fins a l’edat adulta?

La música és una activitat complexa que aporta moltes satisfaccions i beneficis en àmbits diferents. Mai és tard per aprendre música, sempre va bé estudiar i tocar, a qualsevol edat. És cert que començar de petits ens fa més sensibles i els beneficis es noten molt abans. Els infants tenen molta capacitat d’aprenentatge i aprenen jugant i gaudint de la música; el seu aprenentatge és en realitat un joc més en el seu dia a dia.

Creus que en situacions de clausura a casa com ara pren més importància la música? En què diries que ens ajuda?

No descobrirem ara tot el que aporta la música a les persones. La música, com qualsevol altra manifestació artística, ens humanitza i dóna resposta a les grans preguntes. En moments de crisi i confinament, on la por guanya terreny i on no podem fer la vida a la que estem acostumats, no hi ha res millor per sentir-se bé que escoltar música, i si la pots tocar, encara millor. Ja ho diu la dita: qui canta els seus mals espanta.

I, en relació a la pregunta anterior, consideres que es demostra també la rellevància de l’educació musical?

Tal com deia, la música és una activitat que comporta dificultat. Per poder fer música cal estudiar-la, a més de cantar i escoltar. En aquest sentit, tot i que la societat actual relega l’estudi musical a una activitat extraescolar, estic convençut que fer música és de les coses més importants dins de l’existència que pot fer qualsevol persona.