El quartet de saxos obrirà la residència artística el 19 de març acompanyats de la GIO Symphonia

El quartet de saxos Kebyart Ensemble, una de les formacions més prometedores de l’escena musical actual, protagonitzarà la residència artística de l’Ateneu – CMEM 2022 amb un programa conformat per tres concerts i diverses activitats paral·leles. Nascut l’any 2014 a Barcelona, Kebyart Ensemble ha aconseguit en pocs anys establir-se com una de les propostes més brillants no només en l’àmbit del quartet de saxòfons sinó en el panorama de la música cambra en general. El quartet, que deu el seu nom als contrastos explosius del gong kebyar que provoca l’èxtasi de la comunitat de Bali, està format per Pere Méndez (saxo soprano), Víctor Serra (saxo contralt), Robert Seara (saxo tenor) i Daniel Miguel (saxo baríton).

El regidor de Cultura, Miquel Cuenca; el president de Joventuts Musicals de Banyoles, Rafel Juanola, i els quatre músics en directe des de Basilea, on es troben de gira, han presentat avui en roda de premsa la residència artística, que arriba enguany a la dotzena edició. Durant l’acte, Cuenca ha lloat la qualitat artística de la residència i ha destacat la importància de comptar amb “el quartet de saxos de referència a l’Estat”. Al seu torn, els músics han agraït per l’oportunitat de poder crear vincle amb el públic banyolí durant tot un any.

Kebyart Ensemble obrirà la residència artística el 19 de març acompanyats de la renovada GIO Orquestra, que després de deu anys de trajectòria exitosa inicia una nova etapa amb el nom de GIO Symphonia i sota la direcció artística de Francesc Prat. Plegades, les dues formacions presentaran un programa centrat en l’obra de Johan Sebastian Bach i Philip Glass, dos compositors que mariden a la perfecció tot i que els separen més de dos segles.

La propera cita tindrà lloc el 25 de setembre amb un concert de Kebyart Ensemble interpretant el Quartet KV 575 en re major que Mozart va dedicar al rei de Prússia, Frederic Guillem II; els quatre moviments per a quartet que Mendelssohn va compondre al llarg de la seva vida i que es van publicar de manera pòstuma i el primer quartet de saxos del reconegut clarinetista i compositor Jörg Widmann. Un encàrrec que el Palau de la Música Catalana, l’Auditori de Barcelona i l’European Concert Hall Organisation han realitzat a Kebyart Ensemble i que els músics estrenaran al Palau de la Música i a l’Auditori de l’Ateneu.

Per al darrer concert del 26 de novembre, el quartet s’acompanyarà del clarinetista Pablo Barragán i el pianista Albert Cano Smit per a oferir-nos el fascinant arranjament de la suite de L’ocell de foc d’Stravinsky, junt a altres obres que comparteixen la dansa com a motor creatiu.

UNA CARRERA BRILLANT

Aquests quatre músics plens de talent comparteixen una passió infinita per la música de cambra i el desig de fer bufar nous aires en la forma de transmetre la música clàssica. El seu afany per a transformar les seves actuacions en una experiència singular resulta en una posada en escena enèrgica i dinàmica, lloada pel públic i per la crítica especialitzada.

La seva brillant carrera ha despertat l’interès de les principals sales de concerts europees fins al punt d’haver estat seleccionats com ECHO Rising Stars per a la temporada 2021-22. Aquest reconeixement els portarà a debutar en d’Europa. A més, han realitzat gires per països de tota Europa i Àsia.

Les seves interpretacions els han portat a guanyar alguns dels premis europeus més remarcables a nivell de música de cambra, com l’Orpheus Swiss Chamber Music Competition (Suïssa) i l’International Franz Cibulka Competition (Àustria), i dos dels concursos més importants del país: el Primer Palau, organitzat pel Palau de la Música Catalana, i el prestigiós Premi BBVA de Música. Així mateix, des de 2018 són un dels grups integrants de la European Chamber Music Academy (ECMA). 

ACTIVITATS PARAL·LELES

A banda dels tres concerts, l’Ateneu – CMEM ha programat activitats paral·leles concebudes per arribar al gran públic i als estudiants de l’Escola Municipal de Música de Banyoles (EMMB). Alguns dels músics participants als diversos concerts participaran a l’activitat “La classe va a concert” que se celebra amb els estudiants de l’EMMB i el 14 de juny se celebrarà un club de lectura al voltant de l’obra Quan la música ho és tot d’Haruki Murakami i Seiji Ozawa. 

LES RESIDÈNCIES ARTÍSTIQUES DE L’ATENEU – CMEM

Nascuda l’any 2011, la residència artística de l’Ateneu – CMEM és un projecte pioner a Catalunya que pretén oferir un acostament diferent entre els intèrprets i el públic, establint una relació continuada durant tot un any a través d’un complet programa de concerts i activitats. Als artistes se’ls dóna carta blanca per suggerir concerts amb les formacions i repertoris que ells escullin i que permetin oferir un retrat de les seves diverses facetes artístiques.

En les quatre primeres edicions s’havia optat per formacions i artistes clàssics: Trio Mozart Deloitte, actualment Trio Lorca (2011), Miguel Colom (2012), Quartet Gerhard (2013) i Pau Codina (2014). L’any 2015 es va apostar per primer cop per sortir de l’àmbit de la música clàssica amb la figura de la cantaora de Huelva Rocío Márquez, una de les grans del flamenc del moment. L’any 2016 l’escollit va ser el baríton Josep-Ramon Olivé, mentre que el 2017 va ser el torn de la prestigiosa pianista veneçolana Gabriela Montero i el 2018 el menorquí Marco Mezquida, prestigiós pianista de jazz. El novè Artista Resident va ser un dels guitarristes amb més projecció internacional del moment, Rafael Aguirre, mentre que el del 2020, coincidint amb la desena edició de la residència, va ser el primer artista no viu, Ludwig van Beethoven, amb motiu del 250è aniversari de naixement. La darrera residència artística, de 2020, la va protagonitzar la cantaora Mariola Membrives, una de les veus més prometedores del flamenc actual.