Enguany es commemoren els 40 anys de la celebració dels Seminaris Internacionals de Jazz a la ciutat, on va participar el músic nord-americà

La Girona Jazz Project durà a terme el concert Homenatge a Thad Jones, organitzat per Joventuts Musicals de Banyoles, el dissabte 4 de desembre a l’Auditori de l’Ateneu de Banyoles (20 h, 12 €). La big band gironina ha ideat un espectacle per recordar el pas de Jones –trompetista, arranjador i director d’aquest tipus de formació– per Banyoles, en el marc dels Seminaris Internacionals de Jazz, celebrats a la capital del Pla de l’Estany el 1980 i el 1981.

Els Seminaris Internacionals de Jazz a Banyoles

Ara fa poc més de quaranta anys, Banyoles va ser l’escenari d’una iniciativa pionera: el 1980 s’hi va celebrar el primer Seminari Internacional de Jazz de Catalunya i l’Estat espanyol, sota el paraigua d’una institució també pionera, el Taller de Músics de Barcelona. El seminari va reunir diversos músics de jazz dels Estats Units, molts dels quals havien tocat en els conjunts de primeres espases del gènere: Thad Jones, Chuck Israels, Bill Dobbins, Bill Goodwin, Jerry Dodgion, etc. . L’element clau perquè el seminari es fes a Banyoles i hi participessin professors d’aquest nivell va ser el trompetista argentí Américo Bellotto, llavors resident a Europa i la parella del qual,  Lena Solfors, era entrenadora de rem i vivia a la capital del Pla de l’Estany.

Durant dues setmanes es van impartir classes de diversos instruments, composició, arranjaments, combos, etc. i es van dur a terme alguns concerts oberts. L’èxit d’assistència i el nivell musical del seminari van propiciar l’impuls d’un segon seminari l’any següent. Tanmateix, desavinences internes entre els organitzadors van desembocar en la celebració de dos seminaris internacionals el 1981 a Banyoles: un, l’organitzat novament pel Taller de Músics, i l’altre, promogut pel Centre d’Iniciatives Musicals de Banyoles, entitat creada feia poc per músics locals i Bellotto. Jones va repetir com a professor convidat, en aquesta ocasió en la convocatòria del Centre d’Iniciatives Musicals, que també es va dur a terme a L’Ast. En aquesta segona estada, Jones, que escrivia música tot el dia, va compondre una peça que es va interpretar per primer cop en un concert a la plaça Major de Banyoles.  El seminari del Taller es va celebrar al Monestir. Tanmateix, en les jams i actuacions es van barrejar professors i alumnes de tots dos seminaris. En aquesta segona edició hi van assistir alguns joves que, uns anys després, fundarien el Taller de Música de Banyoles.

La celebració d’aquestes estades formatives a la ciutat van despertar definitivament l’interès pel jazz entre intèrprets i aficionats banyolins. Aquests esdeveniments, amb ressò arreu del país, van contribuir a la generació d’una activitat sostinguda al voltant del jazz a Banyoles i constitueixen una fita notable de la història del jazz a la demarcació de Girona.

El concert

La Girona Jazz Project, fundada el 2007, és una big band dedicada a tocar repertoris d’aquest gènere i que compta amb figures de primer ordre dins l’àmbit del jazz i les músiques improvisades de la demarcació, així com alguns joves talents emergents. Ha protagonitzat concerts i gires amb músics com Bob Mintzer, Maceo Parker, Perico Sambeat i Llibert Fortuny. El seu director, Ramon Cardo, posa en context el concert d’homenatge a Thad Jones:  “El de Banyoles va ser un dels primers seminaris de jazz que es va organitzar a l’Estat espanyol i, a més, amb el format de convivència d’alumnat i professors durant una setmana. Això va possibilitar una interacció molt bèstia, els alumnes van poder bescanviar molta informació entre ells. Es va generar un model de seminari que ha perdurat”. Pel que fa a la música que es podrà escoltar a l’Auditori de l’Ateneu, Cardo explica que “tocar Thad Jones és un repte. Les seves línies melòdiques sempre són angulars i sorprenents, requereixen un estudi important. Alguns dels seus solis són dels més difícils d’executar tècnicament en l’univers de la big band”. El repertori inclourà arranjaments i peces de Jones, especialment les de la banda que Mel Lewis i ell mateix van fundar, que es va fer famosa per tocar cada dilluns al Village Vanguard de Nova York.

Un homenatge complet

El Taller de Música de Banyoles, conscient de la transcendència que va tenir l’efemèride i que, tanmateix, és desconeguda per la majoria de la població, ha ideat l’exposició “Thad Jones: llavors de jazz” per embolcallar el concert i, al mateix temps, recuperar aquesta fita de la història musical de la ciutat. El discurs de la mostra es basa en material recuperat de l’època (fotografies inèdites, premsa, documentació i cartells) i en el testimoni de persones implicades en l’esdeveniment (professors, músics i alumnes), que es recullen en una peça audiovisual de 35 minuts de durada. Més enllà de repassar l’organització i el desenvolupament dels seminaris, l’audiovisual explica l’impacte que van tenir en l’evolució del jazz a Banyoles, amb el punt culminant de la creació del Taller de Música i del Festival de Jazz uns anys més tard. L’exposició, d’entrada gratuïta, es pot visitar a l’Espai Eat Art fins al 18 de desembre. Un cop acabada, el metratge es penjarà al web de FEMJazz!.